2014. november 5., szerda

Szent Márton és a sült libacomb

A családunkban immár negyedik éve, hogy Márton napon sült libacombot eszünk hagymás törtkrumplival és lila párolt káposztával. Utána pedig újborral koccintunk







A legenda szerint Szent Márton a Római Birodalom Pannónia tartományának Savaria nevű városában (mai Szombathely) látta meg a napvilágot 316-ban vagy 317-ben egy római tribunus (elöljáró) fiaként. A római császár katonájaként szolgáló Márton a franciaországi Amiens városában egy hideg téli estén odaadta meleg köpenyének felét egy nélkülöző koldusnak. Aznap éjszaka álmában megjelent Jézus a koldus alakjában. Innentől kezdve nem a hadsereget, hanem Istent szolgálta, megkeresztelkedett. Misszionáriusként sok jót cselekedett. Jóságáról még életében legendák keringtek, püspökké akarták szentelni. A monda szerint mikor ennek hírét vette, az érte jövő küldöttek elől nagy alázatosságában a ludak óljába bújt. A szárnyasok azonban gágogásukkal, szárnyuk verdesésével óriási zajt csaptak, így elárulva Márton rejtekhelyét. Mártont 371-ben püspökké szentelték és haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a rászorulókat.

Hozzávalók:

  • Személyenként 1 libacomb (nálunk idén 6 főre készül)
  • 3-4 e.k. mangalica zsír
  • 3-4 db vöröshagyma
  • 5-6 gerezd fokhagyma
  • 4-5 db paprika
  • 4-5 db paradicsom
  • 3 db alma
  • 2 db narancs
  • 5-6 babérlevél
  • 2-3 rozmaringszál
  • ízlés szerint bors, só
  • 2-3 dl fehérbor
A combokból a tollat és a tokot eltávolítottam és besóztam.
A tepsit  a zsiradékkal kikentem.
Majd a felaprított zöldségekkel megágyaztam  a comboknak, melyeket bőrével lefele fordítva helyzetem az ágyra. Sót, borsot és a narancs és alma szeleteket rászórtam. Fehér borral meglocsoltam. Majd felöntöttem annyi vízzel, hogy ellepje. 




Befedtem alufóliával tepsit. És előmelegített 170 fokos sütőben pároltam úgy két órán át. Próbaként időnként hústűvel beszúrtam a csont mellé, hogy elválik-e tőle a hús.


Majd megforgattam a combokat, bőrével fölfelé és fólia nélkül időnként meg-meg locsolgatva készre pirítottam 210 fokos sütőhőmérsékleten.

Hagymás törtkrumpli

 Párolt lilakáposzta

Tavalyi fotók


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése