2014. június 14., szombat

Egy indiai leves


A minap a hétvégi levesen gondolkodtam és végignéztem a spájzpolcon.
Vöröslencse – Zöldség – Curry – Koriander – ezeket találtam. 






Erről India jutott eszembe.
Ha jól tudom, az első currypor-csomag a családunkba az Indiát megjárt nagyapám, Fifi papa jóvoltából került a hatvanas években, amikor itt még nem is igen tudták, hogy mi az. 




Az biztos, hogy én már beleszülettem ennek az ízébe. Belekerült majd minden húsételünkbe, a töltött káposztától a sülteken át a pörköltig. Két éve Marcell bátyám is járt azon tájon és hozott nekem többféle curry-verziót egy mumbai fűszerésztől. 



Ez a kép éppen annál a bizonyos fűszernél készült. 
A curry elnevezést eredetileg két, egymástól független indiai kifejezésből "honosították" a britek. A kari egy elsősorban Dél-Indiában népszerű fűszernövény (Murraya koenigii, régebbi nevén Chalcas koenigii), a Távol-Keleten honos citrusféle cserje, amelynek levelét használják fűszerezésre, Indiában főleg vegetáriánus ételekhez. A karhí pedig édeskés-savanykás szósszal készült nyugat-indiai étel. A curry a tamil kari szónak egy túlságosan leegyszerűsített változata, melynek "szósz", "mártás" a jelentése. A curry az angolok révén vált általános kifejezéssé, amit mindenféle indiai étel fűszerezéseként értelmeztek.A nálunk erős, jellegzetes fűszerkeverékként ismert curry Indiában valójában nem létezik. Ma már azonban a curry szó leginkább bizonyos őrölt fűszerek keverékét jelöli. Ezt a keveréket a gyarmatokról hazatelepülő angolok fejlesztették ki, hogy egyfajta tipikus indiai ízt utánozhassanak szárított fűszerek segítségével. (Forrás: wikipedia)

Hozzávalók:
3-4 evőkanál hidegen sajtolt napraforgóolaj
2 fej vöröshagyma,
3-4 gerezd fokhagyma,
3 db nagyobb sárgarépa,
3 db fehérrépa,
1 fej zeller,
1 fej karalábé kockára vágva
1 negyed fej káposzta, 
1 csokor petrezselyem,
1 szál zellerzöld apróra vágva
1/4 kg vöröslencse 
só, bors, curry, őrölt koriander ízlés szerint




A zöldség hozzávalókat az olajon megdinszteltem, hozzáadtam a fűszereket és felöntöttem vízzel. A zöldségek puhulásáig főztem, majd a megmosott vöröslencsét hozzátettem és 15-20 percig összefőztem. Az apróra vágott zeller- és petrezselyemzöldet utóbb tettem hozzá és még néhány percet hagytam, hogy az íz friss legyen. Friss zöldfűszer-levelekkel díszítettem tálaláskor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése